Bojama možete postići određen ugođaj ili privući pažnju posjetitelja. Boje mogu dati staložen dojam ili djelovati energično. Ako odaberete pravu shemu boja, možete dočarati eleganciju, toplinu ,ozbiljnost,dinamičnost, veselje. Boje mogu biti moćan element dizajna vaše stranice, ako ga primjenite na pravi način.
Poznati psiholog i psihijatar Carl Gustav Jung jednom je rekao : ” Boje su materinji jezik naše podsvijesti”
Boje na nas utječu na razne načine, psihički i fizički. Kažu da jaka crvena boja može podignuti krvni tlak, dok nas plava boja smiruje. Korištenjem boja na pravi, harmoničan način, postići ćete spektakularne rezultate. Boje mogu ostaviti značajan emotivni utisak koji može prizvati pozitivne ili negativne asocijacije. Boje su izuzetno bitne za cijelokupni branding i logotip vaše firme.
Podjela boja
Tradicionalna podjela boja u umjetnosti je na osnovne i složene.
Tri osnovne boje su: crvena, žuta i plava. One se zovu i primarne boje.
Tri složene boje dobivaju se miješanjem osnovnih boja: crvena + žuta = narančasta, plava + žuta = zelena i plava + crvena = ljubičasta. Te boje se nazivaju i sekundarne.
Tercijarne boje dobivaju se miješanjem primarnih i sekundarnih :žutonarančasta, crvenonarančasta, plavolubičasta, crvenoljubičasta, plavozelena i žutozelena.
Terminologija
Razlikujemo dvije osnovne skupine svjetlosti: akromatsku (bezbojnu) i kromatsku (obojenu) svjetlost.
Akromatsku svjetlost doživljavamo kao crnu, bijelu i sivu boju. Primjeri primjene akromatske svjetlosti su crno-bijela televizijska slika ili crno-bijela slika na monitoru računala . Jedini atribut takve svjetlosti jest količina svjetlosti.
Vizualni osjećaji koje izaziva kromatska svjetlost znatno su bogatiji i raznovrsniji od onih izazvanih akromatskom svjetlošću. Doživljaj boje uobičajeno se opisuje s tri veličine: nijansa (hue), zasićenje (saturation) i osvjetljenost (lightness).
Hue i Saturation su vaši prijatelji
Koristite različite vrijednosti svjetline i zasićenosti primarne boje kako biste otkrili skrivene varijante boja.
Koristite komplementarne boje
Dobra ideja je krenuti sa odabirom komplementarnih boja. Boje koje su nasuprot jedna drugoj u krugu boja nazivaju se komplementarnim bojama (Npr.crvena i zelena, plava i narančasta). Ova shema boja iziskuje pažnju pri upotrebi, jer pri njenoj upotrebi lako može doći do nesklada boja. Dakle, izabrati dvije boje komplementarne boje i misliti da je stvar riješena, vjerojatno će rezultirati očajnom shemom boja koja će otjerati posjetitelje Vaše web stranice. Naime, trebate se poigrati sa nijansama, svjetlinom i zasičenošću boja kako biste postigli sklad sheme boje.
Korištenje analognih boja može rezultirati jednostavnom ali predivnom shemom boja
Analogne sheme boja koriste boje koje se nalaze jedna pored druge u krugu boja (primjer: zelena, žuto-zelena i žuta ili crvena, narančasto-crvena i narančasta). One se obično dobro slažu i stvaraju mirne i udobne dizajne. Ove shema boja se često mogu naći u prirodi, skladne su i prijatne za oči. Pri korištenju analogne sheme boja obratite pažnju na to da li imate dovoljno kontrasta. Izaberite jednu boju koja će biti dominantna, a druga je treba podržavati. Igrajte se sa tonovima i saturacijom boja da biste dobili analogno skladnu shemu boja.
Što izbjegavati?
Ukratko rečeno: Što se boja tiče, previše je uvijek lošiji izbor nego premalo.
Logotipi
Odlučiti koliko boja može imati vaš logotip nije lako. No, pogledamo li logotipe uspješnih firmi, koriste se maksimalno jedna do dvije boje.
U ovom članku neću zalaziti u oblike i fontove vašeg logotipa. Upotrebu boja možda će vam najbolje dočarati ilustracija koju su napravili Daily Info Graphic a govori nam koje boje pobuđuju određene emocije.
Online alati za pomoć pri stvaranju i provjeri shema boja
ADOBE KULER – Adobe ni ovaj put nije razočarao.Ova Vam aplikacija omogućuje jednostavno stvaranje sheme boja (čak iz iz fotografije ili loga) te njihovo šeranje sa Kuler zajednicom. Obavezno proučiti!
COLOR SCHEME DESIGNER – Besplatan online programa za automatski izbor boja prema željenoj kombinaciji. Topla preporuka!!
CHECK MY COLORS – Upišite URL svoje web stranice i provjerite jesu li boje Vaše stranice u skladu sa smjernicama W3C-a (organizacija koja se bavi standardizacijom tehnologija korištenih na webu).
Grey Bit – Upišite URL svoje web stranice i provjerite kontraste na svojoj web stranici. Naime, ovaj će servis pretvoriti boje Vašu web stranice u isključivo sive tonove.
Završna riječ
Kada slijedeći put budete birali shemu boja za svoju web stranicu, nemojte izabrati narančastu pozadinu stranice zato jer je to boja vašeg logotipa. Razmislite o tome kako istaknuti vaš logotip koristeći boju koju ste odabrali po gore navedenim pravilima. Na primjer, neka podloga bude tamno siva?
Također pripazite da sadržaj, odnosno tekst stranica bude vidljiv i čitak. Igrajte na sigurno, ne eksperimentirajte sa bojama.
Planirate li redizajn ili popravak sheme boja Vaše web stranice? Kontaktirajte nas.
Odličan članak!! Puno hvala na svim sugestijama i na linkovima za čekiranje šema boja. BTW,Kuler izgleda opasno dobro! Samo nastavite 😉