Jedan od glavnih sastojaka uspjeha WordPressa jest mogućnost dodavanja novih funkcionalnosti putem pluginova. Prednost korištenja pluginova je mogućnost uključivanja/isključivanja po potrebi te činjenica da se funkcionalnost ostvaruje kôdom zapisanim isključivo u datoteke plugina. Na taj način možete bezbrižnije nadograđivati WordPress i teme. No, postoje situacije kada može doći do problema, kolizije plugina s WP jezgrom, temom ili drugim pluginom.
Osobno ne preferiram (pretjerano) korištenje pluginova, osobito za jednostavne funkcionalnosti koje se mogu ostvariti dodavanjem par linija kôda u, recimo, functions.php datoteku vaše child teme. Na primjer, Facebook like box možete dodati u sidebar korištenjem kôda koji nudi Facebook na stranici developers.facebook.com. Podesite osnovne parametre i kopirate kôd u text widget. Zatim, korištenje Google fontova u vašoj temi se također može ostvariti kopiranjem kôda koji nudi Google na www.google.com/fonts. U članku Kako dodati Google fontove u WordPress temu opisali smo kako to odraditi bez korištenja plugina.
No, ukoliko se ustručavate “zavrnuti rukave” i krenuti u učenje implementacije kôda u WP, vrlo vjerojatno ćete koristiti plugin. Ne mogu dovoljno naglasiti koliko je bitno koristiti pluginove isključivo iz službenog WordPress plugin repozitorija gdje ih na raspolaganju ima skoro 30 000 ili iz provjerenih izvora, marketplace-a poput Codecanyona te direktno od renomiranih autora kao što su WooCommerce, WPML ili ManageWP.
Mudrim odabirom i pravilnim korištenjem pluginova, izbjeći ćete pojavu obavijesti o greškama na vašim stranicama, ili još gore, nemogućnost pristupa front ili back-endu.
Mnogo faktora može utjecati na pojavu errora uzrokovanih pluginom. Npr. možete vidjeti error nakon aktivacije ili nadogradnje plugina, zatim nakon nadogradnje teme ili samog WordPressa.
Uzroci pojave errora mogu biti :
Sukob s WordPressom
– do sukoba dolazi ako kôd plugina nije kompatibilan s kôdom korištenim u WordPress jezgri. Nakon objave nove verzije WordPressa, developeri po potrebi nadograđuju pluginove kako bi održali kompatibilnost i osigurali ugodan rad i ostvarivanje željene funkcionalnosti plugina.[clear]
Loše kodiranje
– loše iskodiran plugin sigurno će uzrokovati probleme.[clear]
Sukob s temom ili drugim pluginom
– Pluginovi se ponekad međusobno “ne slažu”, osobito ako koristite pluginove koji nude istu ili sličnu funkcionalnost. Teme u svojoj functions.php datoteci imaju kôd za dodatne funkcionalnosti te se tu može kriti potencijalni problem.[clear]
Kako se očituju plugin errori u WordPressu?
U najboljem slučaju, plugin će generirati error poruku vidljivu u Nadzornoj ploči (dashboard) ili će jednostavno prestati raditi, odnosno neće izvršiti funkcionalnost koju bi trebao omogućiti.
Može se dogoditi da se error kôd pojavi u front-endu vaše web stranice (većinom u headeru). Naravno, nitko ne želi vidjeti takvo nešto jer to djeluje, najblaže rečeno, neprofesionalno.
Treća opcija je ujedno i najgora. Slično kao u Windows OS-u gdje se pojavljivao plavi ekran smrti, u WordPressu možete doživjeti “Bijeli ekran smrti” (white screen of death). Drugim riječima, sve je bijelo, nema teksta, slika niti linkova. Ako imate sreće, bijeli ekran smrti će se pojaviti samo u back-endu te nećete moći pristupiti administracijskom dijelu web stranice. Ponekad se bijeli ekran smrti može pojaviti u front-endu te posjetitelji vaše stranice vide samo bijeli ekran. Kad se to desi, mnogi korisnici ne znaju što će, počinje lagana panika. No, u nastavku članka ćemo opisati neke od učestalijih errora te načina kako ih efikasno ukloniti.
Što učiniti ako vidite error poruku ?
Često je najjednostavnije riješenje i najbolje. Trebate locirati koji plugin izaziva nevolje i deaktivirati ga. Naime, error kôd se često sastoji od putanje prema pluginu koji pravi probleme.
Ako error izgleda ovako: /home/mojracun/public_html/wp-content/plugins/simple-twitter-connect/OAuth.php on line 82, iz toga je vidljivo da problem radi Simple Twitter Connect plugin.
U Nadzornoj ploči, kartica Pluginovi, pronađite dotični plugin i deaktivirajte ga. Preporučljivo je da kontaktirate autora plugina i uz što detaljniji opis problema (verzija plugina i WordPressa,korištena tema i sl.) zatražite pomoć.
Što učiniti ako iz error poruke nije jasno koji plugin uzrokuje problem ?
Ako iz error poruke nije jasno koji plugin uzrokuje problem morati ćete deaktivirati sve pluginove i postupkom eliminacije pronaći “krivca”. Najjednostavniji način je korištenje Masovnih radnji na stranici dodataka (pluginova) www.tvojweb.hr/wp-admin/plugins.php.
1. Na vrhu stupca kliknete na Dodatak te tako odjednom označite sve pluginove.
2. Pod opcijom Masovne radnje u padajućem izborniku izaberete Deaktiviraj.
3. Kliknite na Primjeni.
Nakon deaktivacije svih pluginova, trebate pojedinačno (jednog po jednog) aktivirati pluginove. Nakon svake aktivacije plugina, provjerite front-end vaše web stranice da vidite pojavljuje li se ikakav error. Ukoliko na ovaj način pronađete krivca za error(e), nemojte ga koristiti, nađite zamjenski i /ili kontaktirajte autora plugina na njegovoj stranici za podršku.
Ukoliko ovom metodom niste riješili pojavljivanje errora, znači da krivac nije plugin. Još nešto često može uzrokovati pojavu errore. To su nekvalitetne teme (templates). Probajte privremeno koristiti neku od zadanih, defaultnih WordPress tema, poput TwentyThirteen te provjerite front-end da li je error nestao.
Što učiniti ako umjesto administracijskog dijela vidite “bijeli ekran smrti” ?
Ukoliko vidite “Bijeli ekran smrti” umjesto wp-admin stranice, očito je da nećete moći deaktivirati pluginove kao u prethodno opisanom postupku. Slijedeći postupak će početnicima možda izgledati škaljivo, ali u principu je vrlo jednostavan.
No, budite OPREZNI! Bez panike, polako prolazite kroz niže navedene korake. Naime, mogli biste izbrisati neku vitalnu datoteku te tako “skršiti” cijelu web stranicu. Ako niste sigurni u svoje znanje, toplo preporučujem prije ikakvih intervencija backup baze podataka i svih WP datoteka na serveru.
Deaktivacija pluginova putem FTP-a
Kako bi zaobišli “Bijeli ekran smrti”, pristupite serveru putem File transfer protocol (FTP) klijenta. Toplo preporučujem korištenje popularnog FTP klijenta FileZilla.
O tome kako instalirati i koristiti Filezillu pročitajte u ovom članku (na engleskom jeziku)
1. Spojite se na svoj server koristeći FileZillu.
2. Locirajte folder wp-content/plugins/.
3. Preimenujte folder plugins u plugins_bljak.
4. Logirajte se u WordPress administracijsku stranicu (/wp-admin).
5. Koristeći FileZillu, preimenujte plugins_bljak u plugins.
Na ovaj ste način uspjeli pristupiti wp-adminu te deaktivirali sve pluginove.
[clear]
Deaktivacija pluginova putem phpMyAdmin-a
Pluginovi se mogu deaktivirati i koristeći phpMyAdmin.
O tome što je phpMyAdmin i kako ga koristiti pročitajte u ovom članku (na engleskom jeziku)
1. U tablici wp_options, u koloni option_name pronađite active_plugins (za lakše lociranje sortirajte po abecedi)
2. Promjenite polje option_value u a:0:{}
Što ako otkrijem da plugin nije krivac za errore ?
Već sam u članku spomenuo da ukoliko deaktivacija pluginova ne riješi problem pojavljivanja errora, slijedeći mogući krivac može biti vaša tema.
Ukoliko deaktivacija pluginova i promjena teme (prebacite se na neku od defaultnih WP tema) ne pomogne, onda problem mogu predstavljati slijedeći krivci:
“Pokvarena” .htaccess datoteka – kako biste otkrili da li je problem u .htaccess datoteci, pristupite serveru i obrišite datoteku (ili preimenujte), te iz jednog od sigurnih backupova povucite ispravnu .htaccess datoteku. Možete probati dodati .htaccess datoteku koju ste sami kreirali. Kôd defaultne WordPress .htaccess datoteke izgleda ovako:
# BEGIN WordPress RewriteEngine On RewriteBase / RewriteRule ^index\.php$ - [L] RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule . /index.php [L] # END WordPress
Još jednostavnija metoda je ponovno spremanje vaše strukture Stalnih veza (Permalink). WordPress će, ukoliko nema .htaccess datoteke, automatski kreirati dotičnu datoteku promjenite li strukturu Permalinkova.
Prekoračenje CPU ili Memory limita – neki su pluginovi poznati po tome što koriste previše serverskih resursa. To je osobito značajno ako ste na tzv. shared hostingu te su vam limitirane vrijednosti procesora (CPU) i memorije. Kada ste na granici sa serverskim resursima, pojava errora nije začuđujuća. U najboljem slučaju, vaše web stranice će se posjetiteljima vrlo sporo učitavati. To nikako ne želimo.
Oštećene WordPress datoteke – Ponekad prilikom uploada (migracija, nadogradnja), može doći do oštećenja datoteka WordPress jezgre. Najbolje rješenje je ponovni upload WP datoteka iz instalacijskog paketa dostupnog na hr.wordpress.org.
Na serveru izbrišite sve WordPress datoteke OSIM ! datoteke wp-config i foldera wp-content (i .htaccess (ukoliko ste dodavali neka posebna pravila)). Iz instalacijskog paketa na server iskopirajte datoteke koje ste maločas izbrisali.
Naravno, nemojte na server kopirati wp-config datoteku i wp-content folder.
Malo zen mudrosti za kraj
Pluginovi su super. Ali..
Uvijek postoji neko ali. Naime, pluginove treba koristiti razborito. Nemojte instalirati pluginove za sve što vam padne na pamet. Ako ste isprobali plugin i njegove funkcionalnosti ne ispunjavaju vaše potrebe, dotični plugin IZBRIŠITE sa svoje web stranice. Neaktivni pluginovi mogu predstavljati potencijalnu sigurnosnu prijetnju.
Ako niti jedan savjet iz ovog članka nije riješio vaš error, pročitajte članak o učestalim WordPress errorima te kako ih riješiti (članak na eng.)
Zapamtite da svaki plugin vašoj web stranici dodaje linije kôda. Neki su pluginovi majstorski iskodirani, neke su programirali developeri početnici. Imajte to na umu. Neki će autori plugina na svojoj stranici/forumu za podršku cijeniti vaše komentare, prijave bugova te će intenzivno raditi na popravljanju i/ili usavršavanju svog plugina.
Provjerite da li je plugin kompatibilan s posljednjom verzijom WordPressa, čitajte recenzije, pitanja na forumima za podršku, komentare korisnika i sl.
Ako neki plugin radi bilo kakve probleme na vašoj web stranici, izbrišite ga i pronađite drugu soluciju. Alternative uvijek postoje.
Neke funkcionalnosti možete dodati sami a neke funkcionalnosti možete ostvariti odličnim pluginovima (poput gore navedenih WooCommerce ili WPML). Takve pluginove se isplati instalirati jer vam omogućavaju “jedinstvene” funkcionalnosti “out of the box”.
Razmislite o tome što želite (i što vam zaista treba) na svom webu. Sukladno tome, pažljivo i mudro birajte što ćete instalirati. Više ne znači bolje. Ponekad je baš suprotno.
Zdravo. Početnik sam što se tiče izrade web stranica. Imam blog na WordPress-u. Instalirala sam plugin Meta Tags field, pa poslije nisam mogla da se ulogujem u svoj blog. Nakon toga sam otisla u file manager i izbrisala datoteke uploads i jos neke, jer mi je na blogu prilikom logovanja pisalo da sa tim datotekama (bile su povezane sa plugin-om Meta Tags field) nesto nije uredu. Kada sam ih izbrisala, mogla sam se ulogovati na blog. Sada mi nema vise opcije SEO na dashboard, ni ostalih plugin-ova, a niti mogu instalirati ikakav plugin. U odjeljku “Plugin” je samo lista deaktiviranih pluginova zbog greske. Naime, plugin file ne postoji. Sta da radim? Danas gledam, ni slike vise nisu na blogu. Ima li lijeka za ovaj problem?
Lijep pozdrav
Ciao NeEma.
Prije ikakvih daljnjih zahvata, kontaktiraj svoju hosting kompaniju i pitaj da li ti mogu povratiti stranicu iz jednog od backupova. Solidne hosting kompanije redovito backupiraju stranice svojih klijenata. Poželjno bi bilo znati točan datum izvedenih izmjena koje su uzrokovale “kolaps” stranice, odnosno datum kada si instalirala Meta Tags plugin.
Molim te, javi kako je prošlo s hostingom pa ćemo onda vidjeti što i kako dalje (ukoliko uopće bude potrebno).
Pozdrav
Ciao Borko,
kontaktirala sam svoju hosting kompaniju. Rekli su mi da sam izgleda obrisala važne fajlove za fuknkcionisanje svoje stranice. Pitali su me da li sam uradila back up ranije. Ako nisam, da trebam reinstalirati Word Press kako bih ponovo imala fajlove koje sam obrisala. Oni ne rade back up fajlova na cPanel hosting. Ja sam odgovorna za to.
Kako trebam reinstalirati Word Press?
NeEma, prvo ćemo onda probati riješiti situaciju s WP datotekama koje nedostaju. O backupu ćemo nakon toga, ok? 😉
Morati ćeš postupiti kao što piše u članku (iznad) kada su oštećena WordPress datoteke. Dakle:
Oštećene WordPress datoteke – Ponekad prilikom uploada (migracija, nadogradnja), može doći do oštećenja datoteka WordPress jezgre. Najbolje rješenje je ponovni upload WP datoteka iz instalacijskog paketa dostupnog na hr.wordpress.org.
Na serveru izbrišite sve WordPress datoteke OSIM ! datoteke wp-config i foldera wp-content (i .htaccess (ukoliko ste dodavali neka posebna pravila)). Iz instalacijskog paketa na server iskopirajte datoteke koje ste maločas izbrisali.
Naravno, nemojte na server kopirati wp-config datoteku i wp-content folder.
Imaš li odatke za pristup serveru? Znaš li koristiti Filezillu (FTP klijent) ? Ukoliko je odgovor da, obriši sa servera (nemoj koristiti Replace, nego doslovce obriši foldere i fajlove) sve osim datoteke wp-config ,foldera wp-content i .htaccess-a. Nakon toga iz instalacijskog paketa koji si skinula lokalno , na svoje računalo, iskopiraj sve osim onog što ti je ostalo na serveru.
Ne brini, samo udahni duboko, ne brzaj i biti će sve ok 😉
P.S. ako si obrisala folder wp-uploads onda sigurno nemaš niti fotografije u člancima. Ne znam koliko si posla unijela u svoju web stranicu, ima li puno sadržaja i sl. ali ako si obrisala “previše”, možda će jedina preostala solucija biti potpuna re-instalacija WP-a i kretanje od nule (s obzirom da nemaš backup baze i datoteka).
Znam koristiti FileZilla. I oni su mi rekli da trebam uraditi reinstalaciju. Napisali su mi koje korake trebam poduzeti. Nisam ulozila previse truda, par mjeseci. Ovo mi dobro dodje kao obnova gradiva. 🙂 Google mi je indeksirao stranicu. Ne znam hoce li poslije ovoga opet trebati vremena da se indeksira ili ce ostati indeksirana.
Bok! Ja sam htjela napraviti reda na svom Dashboardu, deaktivirati nekakve pluginove. Kada sam htjela izbrisati Total Cache sve se zabijelilo, zablokiralo, nisam više mogla, i još ne mogu na svoj sajt. Ne znam od kuda da krenem? Šta da radim?
Bok Maja,
molim te, javi što si točno brisala i kojim redoslijedom. Jesi li deaktivirala Total Cache prije nego što si ga izbrisala?
B.
Mislim da taj Plugin uopce nije bio aktivan, pa sam ga samo izbrisala. Ono sto me tjesi, vidim da mi je broj postova na mjestu (to je jedino sto vidim), pa se nadam da je s time sve u redu. Poslali smo sad upit u Support, pa cemo vidjet sta i kako dalje. Javim vam. Hvala vam puno na brizi.
Majo, obavezno javi što su poručili iz supporta.
Odličan članak !